| 
A+
Aa
A-
A
A
A

Peta Laman Aduan & Maklum Balas Hubungi Kami Soalan Lazim

Panduan Pengurusan Perhubungan Pelanggan

Interaksi melalui telefon yang baik di antara kakitangan barisan hadapan dengan pelanggan akan dapat meningkatkan imej dan persepsi pelanggan terhadap organisasi. Kualiti layanan perkhidmatan telefon dapat ditingkatkan melalui pelaksanaan langkah-langkah berikut :-

  1. Memastikan panggilan telefon dijawab dalam tempoh tidak melebihi 10 saat
  2. Memastikan kakitangan barisan hadapan yang bertugas sentiasa mesra, sopan dan berbudi bahasa semasa melayani pelanggan
  3. Membekalkan maklumat yang tepat, lengkap dan terkini mengenai organisasi masing-masing kepada kakitangan barisan hadapan yang bertugas membolehkan mereka melaksanakan tugas dengan cekap dan berkesan
  4. Memastikan panggilan pelanggan disambungkan kepada pegawai/kakitangan yang betul dan sesuai dengan perkhidmatan yang dipohon
  5. Memaklumkan kepada pelanggan terlebih dahulu maklumat seperti nama pegawai/kakitangan bahagian nombor sambungan dan lain-lain maklumat yang berkaitan sebelum sesuatu nombor panggilan disambungkan
  6. Memastikan pelanggan yang dalam giliran menunggu untuk mendapat perkhidmatan di sambungan yang sibuk dimaklumkan status pelanggan setiap 20 saat sehingga panggilan mereka dilayani
  7. Memastikan pelanggan yang telah disambungkan kepada talian yang dikehendaki tetapi tidak berjawab, dikembalikan semula kepada petugas barisan hadapan
  8. Membenarkan pelanggan meninggalkan pesanan apabila pegawai/kakitangan yang ingin dihubungi tidak berada di pejabat supaya tindakan dapat diambil untuk menghubungi kembali pelanggan